onsdag 14. desember 2011

14. desember: Julepost


BREVDUE
(Columba frimercus)

Fugleart som flyr over hele landet i førjulstiden.
Etter å ha overlevert juleposten samler den seg
i store flokker og flyr tilbake til Porto-gal,
hvor den overvintrer.
I regnvær overbringer arten ofte ubehagelige
regninger, mens den på korte sommernetter
kommer med hyggelige kort.
Enkelte kurrdiske individer
fremkaller tidvis kurriøse kurr.
Brevdua regnes som en svært sosial art.
Individene opptrer gjerne i flokk,
såkalte brevvenner og dueringer.

Lars Ole Klavestad

Da var juleposten sendt avgårde, og det innen fristen posten har satt for at den garantert kommer fram til jul. Ikke verst når jeg var så sen med å lage julekortene i år. Jeg brukte litt lenger tid en jeg trodde med å lage julekort, det gikk to hele dager. Men da var 50 julekort med hjemmelaget konvolutt klare og ferdig skrevet på. En del ble postet i dag og resten skal deles ut etterhvert. Da håper jeg at jeg får gledet noen med julehilsen i år også.

Jeg satt her ved kjøkkenbordet og laget kort og konvolutter. Det var fyr i ovnen, stearinlysene var tente, jeg hadde julete i koppen og det var koselig julemusikk på radioen. Da gjorde det ikke noe at det regnet og blåste stiv kuling utenfor. Jeg hadde rikelig med julestemning rundt meg der jeg satt og koste meg.

Ha en fortsatt fin dag så sees vi i morgen:)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...