torsdag 11. november 2010

Ein fantasifull historie

Denne fantasifulle historien fant eg på nettet, synes den va så morsom at eg ville dele den med deg:)



Historien om kua.
(Skrevet av en elev fra en barneskole i Oslo).

Kua er et husdyr. Men den kommer også utenfor huset. Og den lever
ofte på landet, men den kommer også inn til byen, men bare når den skal dø.
Men det bestemmer den ikke selv.

Kua har syv sider… Den øverste siden – Den nederste siden – Den
forreste siden – Den bakerste siden – Den andre siden – Og den innvendige
siden.
På den fremste siden sitter hodet… Og det er fordi hornene skal ha
noe å sitte fast på. Hornene er av horn og er bare til pynt. De kan ikke
bevege seg, men det kan ørene. De sitter ved siden av hornene.

Kua har to hull foran i hodet. De kalles ku-øyer. Kuas munn kalles
mule… Det er nok fordi den sier muuhh.
På den bakerste siden sitter halen. Den brukes til å jage vekk fluer
med, så de ikke faller ned i melka og drukner.
På den øverste siden – og den ene siden – og den andre siden er det
kun hår. Det heter ku-hår og har alltid samme farge som kua. Fargen til kua
heter kulør.
Den nederste siden er den viktigste for der henger melka. Og når
budeia åpner kranene renner melka ut. Når det tordner blir melka sur…
Men hvordan den blir det har jeg ikke lært meg ennå.

Kua har fire ben… De heter ku-ben. De kan også brukes til å trekke
ut spiker med. Kua spiser ikke så mye, men når den gjør det spiser den
alltid to ganger.
De fete kuene lager helmelk, og når kua har dårlig mage lager den
ost. I osten er det hull, men hvordan den lager hullene har jeg heller ikke
lært ennå.

Kua har god luktesans… Vi kan lukte den på lang avstand.
Kuas valper heter kalver. Kalvens far heter okse, og det gjør kuas
mann også. Oksen lager ikke melk og er derfor ikke et pattedyr.

Den som kommer og henter kua når den blir gammel heter ku-fanger. Den
sitter ofte foran på biler. Så blir kua slaktet: Man heller melka på
pappkartonger som vi kan kjøpe på butikken. Kuas fire ben blir sendt
til snekkeren. Det kalles gjenbruk.

Som man kan se er kua et nyttig dyr. Og derfor liker jeg kua veldig
godt.
Lærerens kommentar: Jeg har aldri lest noe lignende

6 kommentarer:

Birgitta sa...

Vilken söt berättelse.
Kram Birgitta

Helena sa...

Hvor er din utloddning?

Elise sa...

Eg har linka te utloddningen i innlegget fra 10. november:)

Maria sa...

Den historien e så herlige :-)

Besta sa...

Fornøyelig historie:)
Takk for koselig hilsen på bursdagen min.
Ha en fin helg.

klem fra marilyn

Monika sa...

hehe .....
stemme nesten ;)


så koselig blogg du har og tusen takk for så koselig blogg du har ...
legger deg til blogglista mi eg
Klemma fra monika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...