søndag 28. november 2010

1. søndag i advent


Vårt første lys vi tenner
og stirrer mot det blå.
Vårt første lys vi tenner
Guds sønn vi venter på.

Så va me kommet te første søndag i advent og det første lyset er tennt. Nå går det fort mot jul. Det e ei koselig tid me går inn i nå, har pynta i huset med lilla lys og etterkvart komme lysene ute også på plass. Det har blåse ein iskalde vind i dag så me utsette å sette på lysa ute. Får sjå om det ikkje e litt bedre i mårå. Ellers har eg brukt helga te å bake pepperkakehuset. Det hørre jo med te advent her i huset. Bakte i går, fekk ikkje sett det opp før i dag for eg va i seksårsdag i går ittemiddag. Har også i år laga farga glassvinduer i huset. Her e nåken bilder fra baksten i går.

For at ikkje delene te huset ska forandre fasong når de skal flyttes over på steikeplata, kjevler eg ut deigen oppå bakepapiret. Da e det bare te å flytte bakepapiret med de utskårne delene på over på steikebrettet og delene holder formen sin så ikkje huset blir skeivt når det steikes.

For å lage farga glassvinduer knuse eg drops i forskjellige farger. Itte at delene te huset har steikt halve tia, tar eg ut brettet og legger knust drops i vindusrutene. Så sette eg plata inn i ovnen igjen og steike delene ferdige. Da smelte dropsen i vinduene og det blir farga glas.

Her e den knuste dropsen. Eg har brukt røde, grønne, gule og orange drops.

Delene er ferdig steikte og har fått farga glas i vinduene.

Her e sleden og utedoen klare te steiking. Eg gjere det sama med dei, eg kjevle deigen ut på bakepapiret og skjærer ut delene på papiret. Itte at eg begynte med det har de forskjellige delene holdt formen ganske bra. Delene e så pass store at de fort blir skeive hvis eg skal skjære de ut på kjøkkenbenken og så flytte de øve på steikebrettet med hendene.

I ittemiddag sette eg samen huset og pynta det. Fekk god hjelp av Jarle te å setta det i samen. I fjor gjorde eg det åleina med det resultatet at eg brendte meg på det varma sukkeret og huset blei skeivt. Så eg har funnet ut at det lønne seg å få nåken te å være med. Nå står huset på plass i stova men det komme det bilder av i mårå:) Ha ein fortsatt fin første søndag i advent!

1 kommentar:

Strikkebesta sa...

Ser ut som du er ein habil peparkakehusarkitekt! Blir spennande å sjå det ferdige byggverket:) Koseleg adventstemning hos deg, eg ser vi har brukt same idéen i år:Kubbelys på fat som adventsstake:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...