tirsdag 23. oktober 2012

Madagaskar del 1

Da er jeg kommet tilbake til Norge etter to uker på Madagaskar. Vi var en gruppe på 15 stk. som reiste på en menighets tur til Madagaskar for å få se Bara prosjektet som Tysvær kirke støtter. Lørdag 6. oktober var det 15 spente personer som møtte på flyplassen på Sola. Reiselederen vår var Martin Ivar Arnesen som har vært misjonær på Madagaskar i 10 år, det er han som startet Bara prosjektet. Bara prosjektet foregår i fjeldlandsbyer som har lite kontakt med resten av Madagaskar. Prosjektet blant Barafolket, som stort sett driver med kveg, er landsbyutvikling der en jobber med helse, undervisning, jordbruk og husdyrhold.

Vi reiste fra Sola via Amsterdam til Paris, der vi overnattet på et hotell i nærheten av flyplassen. Søndag morgen reiste vi videre til Antanarivo, Tana blant de som bor på Madagaskar, som er hovedstaden på Madagaskar. Denne flyturen tok 11 timer.

Vi ble hentet på flyplassen av ei trivelig dame som heter Manga, hun snakket godt norsk. Reiselederen vår Martin Ivar snakker flytende gassisk så vi fikk oversatt alt som ble sagt på gassisk. Det er iallefall det vi tror, er jo ikke så godt å vite siden ingen av oss andre kan dette språket:) Vi ble kjørt til NMS (Det Norske Misjonsselskap) sin misjonsstasjon hvor vi skulle overnatte den første natten. Det var midnatt da vi kom frem så vi gikk rett i seng.

I dette bygget overnattet vi. Her leier de ut rom for de som kommer til Tana på besøk. Det var litt rart i begynnelsen å sove under myggnett, men vi vente oss snart til det.

Her fikk vi servert en god frokost med grove rundstykker. Tydelig at her er de påvirket av norsk mat, for det  er baguetter som er det som spises utenom ris her på Madagaskar.

Denne bilen stod på tunet på misjonsstasjonen, se på navnet i frontruten:)

Etter en god frokost, gikk vi en tur ut i byen for å se oss litt rundt. Smale gater og mye biler og folk. Her henger klesvasken på luftealtanen.

Vi gikk bort til torget og der yrte det av folk. Vi ble fort omringet av forskjellige selgere som skulle selge oss alt mulig. Mange av dem var veldig pågående og fulgte etter oss hele tiden. Siden vi var de eneste hvite og gikk med kamera, lyste det turister av oss. Det er utrolig mye fattigdom på Madagaskar, det møtte oss over alt hvor vi gikk.

Her er vi på toppen av en lang torgtrapp. Det er boder nedover hele trappen + de alle de som går rundt og selger og ikke har en bod. Valutaen på Madagaskar er Ariari og 1000 Ariari er ca 2,70 norske kroner. Da vi tok ut penger i minibanken tok vi ut 300 000 Ariari om gangen. Vi følte vi hadde veldig mye penger men det var bare litt over 800,- i norske kroner.

Biler i både tre og blekk, her var det også bobler å få kjøpt. Steinar samler på bobler så denne boden passet veldig bra:)

Utrolig flotte farger på trær og blomster. Dette flotte treet stod i enden av torget.

Det er mye flott tre-arbeid her på Madagaskar, og det er håndlaget. Denne flotte figuren stod i en stue på misjonsstasjonen. Etter lunch gikk vi opp i denne stuen og fikk høre om NMS sitt arbeid her på Madagaskar av en som heter Arild Bakke og er konsul, han jobber i det norske konsulatet på Madagaskar.

Det er på tide å dra videre. All bagasje ble satt på taket og surret godt fast.

Dette er første del av turen vi hadde til Madagaskar. Vi har opplevd utrolig mye både på godt og vondt disse 14 dagene. Hvis du vil følge med videre kommer jeg til å legge ut flere innlegg om turen de neste dagene.

Vær ikke redd for jeg er med deg.
Se deg ikke rådvill omkring,
for jeg er din Gud.
Jeg gjør deg sterk og hjelper deg,
ja, holder deg oppe ved min