mandag 5. april 2010

Synnøve si festkake med frukter


I går hadde me ei kjempegoe kaka te kaffi: Synnøve si festkake med frukter. Eg laga den for å sjå om Irene og Kristian ville ha den i brullupet sitt te sommaren. Det va ei veldig mektige kaka og den smakte utrulig godt . Så denna komme heilt sikkert te å være blandt kakene på kakebordet i bryllupet:)

Kan anbefalast:)

Når eg laga kaka laga eg heila men delte den i to etter at eg hadde smurt på gul krem og firkløverkremen. den eine halvdelen hadde eg kremfløte og frukt på, den andre la eg i frysaren. Her e oppskriftå på kaka:

Synnøve si festkake med frukter.


9 eggehviter

300 gr melis

300 gr mandler/hasselnøtter



Eggehviter og melis stivpiskes. (piskes til den blir tykk og blank og at man kan snu bollen uten at det renner ut..). Mandler/nøtter finmales og blandes sammen med eggehviter og melis.

Has i langpanne. Stekes på 160 grader i ca 30 minutter.



Mens kaken stekes lages GUL KREM:

9 eggeplommer

2 dl fløte

250 gr sukker

2 ts vaniljesukker

250-300 gr meierismør(helst uten salt)

Eggeplommer, fløte og sukker kokes til en tykk krem. MÅ RØRES HEILE TIDA FOR AT DET IKKE SKAL SVI SEG! Vaniljesukker røres inn etter at gryta er tatt av varmen. La kjølne litt – ha oppi smøret som smeltes inn i den tykke gule kremen.



FIRKLØVERKREM:

1 stor plate firkløversjokolade

1 kopp sukker

1 kopp fløte

100 gr smør

Kokes opp. Avkjøles noe før den has på kaka..

FREMGANGSMÅTE:

Når kaka er ferdig stekt, må den kjølne litt før den gule kremen has på. Etter den gule kremen er på, kan den godt ha ein tur i fryseren(hvis du har plass..) – og så smøres firkløverkremen over..

YPPERLIG Å FRYSE.. Kan dele den opp og ta opp ”biter”..

Ha på piska krem og oppå der igjen; oppkutta friske frukter..

1 kommentar:

Maria sa...

Det va ei fargerike å flotte kaka! :-) eg e ikkje noe kakemenneske, men eg konne tenkt meg å spist alt så va på toppen av den kakå ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...