onsdag 29. februar 2012

Skuddårsdag


I dag er det skuddårsdag, en ekstra dag. Redaktøren for almanakk for Norge sier dette om skuddår: "Skuddår har vi fordi årstidene ellers ville ha blitt forskjøvet i forhold til Jordas plass i banen rundt Sola. Hele problemet er at Jordas årlige omløp ikke består av ett helt antall dager. I sin bane bruker den ca 365 og en kvart dag, nærmere bestemt litt i underkant av en kvart. Hvis ikke avviket ble korrigert, ville ikke årstidene ha kommet til samme tid hvert år. Man justerte dette i 1582, da de romersk-katolske land innførte den gregorianske kalender."

I gamle dager var skuddårsdagen den eneste dagen kvinnen kunne fri. I følge gamle skikker kunne ikke mannen si nei uten å betale bot. Boten han måtte ut med om han svarte nei, var tolv par hansker. Hanskene skulle skjule kvinnens manglende forlovelsesring. I vår tid er det likestilling mellom kjønnene og kvinnene kan fri hele året. Likevel er det fortsatt populært med skuddsårfrieri på skuddårsdagen.




Dette er den siste dagen i vintermånedene, i morgen er det mars og første vår måned. Jeg har vært ute i hagen og tatt noen bilder av snøklokkene som står og viser seg fram i sin fineste skrud. Det er herlig når hagen begynner å våkne til liv igjen etter vinteren. Det er mildt ute i dag, jeg kjenner vår stemningen kommer krypende. Og til helgen er det meld nydelig vær.

I morgen skal jeg ut og handle garn til å hekle med, yeee! Har fått lov til å begynne å hekle av fysioterapeuten. Jeg er venstrehendt og det er høyre skulder som er vond så da skal det gå bra å hekle. Har funnet et mønster på ei veske som jeg har lyst å prøve meg på. Gleder meg!! Strikking er ennå uaktuelt, men jeg liker å hekle også så det går bra:) Og skulderen er blitt veldig mye bedre, det hjelper med  treningen hos fysioterapeuten. Det tar tid men jeg har håp om å bli helt god til slutt, må bare smøre meg med tålmodighet.


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...