onsdag 11. desember 2013

En julehistorie



 EN JULEHISTORIE 

Det var fem dager før jul. Jeg var begynt å bli lei av alt julemaset – og syntes jula var mer masete og stressete enn glede. Nå stod jeg i en lang kø foran kassa, for å betale for julehandelen min.

Foran meg i køen stod det to barn. En gutt på ca 10 år, og en jente på ca 5. Begge barna gikk i alt for store klær som var tydelig velbrukte og slitte.

Gutten stod og krøllet noen penger i den ene hånden – og jenta holdt lykkelig om det de sammen skulle kjøpe: Ett par vakre gullfargete stilettsko.

Jenta la skoene forsiktig opp på disken, og det var tydelig at dette var en svært verdifull gave de skulle gi bort.

Kassadama slår inn beløpet, og sier:

”Det blir 249 kroner.”

Gutten legger de krøllete sedlene oppå disken sammen med noen mynter – og leter lenge i lommene sine. Til slutt har han funnet 159 kroner.

Nedslått sier gutten til søstra si:

”Jeg antar at vi må legge tilbake skoene. Vi kan heller komme tilbake en annen dag. Kanskje i morgen…”

MEN da begynte jenta å gråte, og sier til sin bror:

”Men Jesus ville ha elsket disse skoene!”

Broren svarer trist:

”Vel, vi får dra hjem og jobbe litt mer. Ikke gråt – vi kan komme tilbake.”

Jeg hadde stått bak dem og sett på barna en stund – og syntes litt synd på dem. Så jeg gav kassadamen det resterende beløpet. Jeg var blitt lei av å vente i køen, dessuten: Det var tross alt jul bare en gang i året.

Plutselig ble jeg omfavnet av to små armer, og en tynn liten jentestemme sa:;

”Å, tusen takk, Sir!”

Litt overrasket – men også litt nysgjerrig, spurte jeg:

”Men hva mente du med at Jesus ville like skoene?”

Den lille gutten svarte:

”Moren vår er syk, og skal snart dra til Himmelen. Pappa har sagt at hun kanskje skal feire julen sammen med Jesus.”

Og jenta fortsatte ivrig:

”Og på søndagsskolen har de sagt at i Himmelen er gatene av skinnende gull, akkurat som disse skoene.

Tror du ikke at mamma blir vakker når hun vandrer i gatene med disse skoene?”

Jeg ble dypt rørt, og svarte:

”Jo, det er jeg sikker på at hun blir.”

Stille takket jeg Gud fordi Han brukte disse to barna til å vise meg hva julen egentlig er.

For jul er ikke mengden penger du har, eller antall gaver du har kjøpt. Jul er heller ikke å imponere familie og venner.

Julen er rett og slett kjærligheten i hjertet ditt til dine omgivelser. Den samme kjærlighet som Jesus har gitt til hver enkelt av oss.

Jul er å minnes Jesu fødsel – Guds store kjærlighetsgave til deg og meg og hele verden   

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...