torsdag 3. november 2011

Tankar ein seine kveldstime

Oktober e gått øve te november, hausten nærme seg slutten og vinteren banke snart på døra. Eg klare ikkje heilt å nyte hausten  for eg jobbe for fult med oppgaveskriving og det innebærer også møkje lesing. Eg kan ikkje lesa det eg aller helst vil lesa, eg må jo lesa relevant litteratur. Nåke av det e på engelsk og da tar det ekstra lang tid, eg e ikkje nåken kløppar i engelsk men eg ska nok komma i havn. Ja ja nok om det. Detta e iallefall grunnen te lite aktivitet på bloggen for tia.

Nå e det langt på kveld og eg e snart på vei i seng, greit med litt blogging på tampen av dagen. Ute hyle vinden rundt hushjørna, då e det godt å sitta inne. Har ikkje så møkje tid te å nyta været så då e det igrunnen samma ka vær det e. Men når me komme te advent ska eg være ferdig med oppgaven og da ska eg kosa meg, forhåpentlig både inne og ute:) Te slutt i dag vil eg gi deg ein liten historie som eg har funnet i ei bok, te å ta med deg inn i natta.



Ekte ro

For lenge siden utlyste kongen i et land langt borte en konkurranse. Den kunstneren som klarte å male et bilde som forestilte ekte ro, skulle få en generøs belønning.

De neste månedene strømmet bidragene inn. Etter at kongen lenge og vel hadde studert bildene, sto valget til slutt mellom to stykker.

Det første var et svært vakkert maleri av et fjell ved en innsjø. De høye fjellene med snø på toppen utgjorde en vakker kontrast til den dypblå himmelen. Fjell og trær ble speilet krystallklart på den blanke vannoverflaten. Kongen likte bildet godt, men det var ikke en opplagt vinner.

Det andre maleriet var helt ulikt det første. Det forestilte en brusende foss, der vannet styrtet nedover en fjellside. Himmelen var dekket av mørke skyer, som ga inntrykk av at et uvær var på vei. Men den som så ekstra nøye på bildet, oppdaget at rett ved siden av vannmassene som styrtet ned, på en hylle som stakk ut fra fjellveggen, hadde maleren malt en fugl i sitt rede. Fuglen lå trygg, på tross av bulderet den var omgitt av.
"Dette maleriet vinner" sa kongen til slutt. "For ekte ro er ikke fravær av storm. Ekte ro er å finne fred midt i stormen."

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...