torsdag 31. mai 2012

Kjøkkenkluter


I det siste har jeg heklet kjøkkenkluter. Jeg hadde planer om å strikke kjøkkenkluter men den vonde skulderen vil ikke bli bra så strikke har jeg ikke kunnet gjøre det siste halve året. Jeg fant oppskrift på heklede kjøkkenkluter i en bok og siden jeg får lov til å hekle ble det heklede kjøkkenkluter i stedet for. Jeg har heklet til meg selv og til å gi bort i innflytningspresanger. De som jeg har gitt bort i presang fikk følge av en gryteklut. Fant noen tøffe løpere på SparKjøp som jeg med hjelp av en søster sydde gryteklut av. Kjøpte skråbånd i farge som passet til klutene som vi sydde på kantene. Ble veldig fornøyd med resultatet. Det er tre kluter i tre forskjellige lilla farger i denne gaven, den nederste er ikke så lett å se men den er i en mørkere lilla farge.


Slik ser kjøkkenkluten ut ferdig heklet. Jeg la opp 72 masker med heklenål nr 3,5 og heklet en rad med fastmasker (70 m, begynte omg. med å stikke nålen i 3 luftmaske fra nålen = første maske på omg.). Videre heklet jeg fastmasker i bakre maskebue til arbeidet målte 30 cm. Begynte hver omg. med å hekle en luftmaske = første maske på raden. Med å hekle på denne måten ser kluten nesten ribbestrikket ut og de er veldig gode å bruke. Jeg har også liggende klar neste innflytningspresang, de er heklet i tre forskjellige blåfarger og grytekluten har fått marineblå skråbånd rundt kanten. Veldig kjekt å gi bort noe en har laget selv til de jeg er tante til som har bygget seg hus:)

2 kommentarer:

HildeS/Frøken Fryd sa...

Hei Elise.

Du vart ein av dei heldige som vant ei gåve fra Frøken Fryd som vart trekt på bloggen min.
Vil du komme og hente eller skal eg sende til deg?
Hilde

Heidi sa...

Takk for koselig kommentar i bloggen min.
Kjempefine kjøkkenkluter du har heklet! Jeg strikker alltid klutene, men du har rett i at disse blir fine når du hekler dem i bakre ledd. Flott gryteklut du viser fram også.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...