fredag 30. november 2012

Advent


Da er huset pyntet til advent og jeg ser fram til en koselig førjulstid. Det er et lett snødryss utenfor, julelysene på tujaen ute, stjerna og lysestaken i vinduet inne er tent, så julestemningen begynner å komme. For meg er advent lilla så her er det lilla duker og lys som er pynten fram til 4. søndag i advent. Men på girlanderen rundt  inngangsdøren er det røde sløyfer. Jeg bruker bilde fra i fjord siden jeg ikke får legge til nye bilder.



Advent betyr komme eller ankomst og er en forberedelse til å ta imot Jesus. Første søndag i advent markerer også starten på kirkeåret og adventsfargen er lilla. Adventskransen og adventsstaken kom fra Tyskland, i likhet med juletreet. Skikken vi har med å tenne et lys for hver søndag i advent kommer sannsynligvis fra en preken som ble holdt i Paris 1886 av en svensk erkebiskop ved navn Nathan Søderblom.

Jeg vil ønske alle en riktig fin adventstid.

1 kommentar:

Spirea sa...

Endelig får jeg tid til å innom deg igjen - eksamen er endelig satt punktum for - og levert! Puh..jeg puster lettet ut!
Og for en herlig stemning jeg kommer inn til her. Å se at andre har gjort klart for advent gjør meg gla - for jeg har ikke klart det i år! vakkert med girlander syns jeg...Og tenk, det er første søndag i advent om to dager...det er fin tid, det. Ønsker deg nå en skjønn helg - nyt dagene, god klem til deg!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...