mandag 3. desember 2012

Bønnesvar

Her kommer enda en historie fra Kristina Reftel:

Om den berømte Rabbineren Baal Shem-Tov fortelles det at han elsket folket sitt svært høyt. Han hadde for vane å gå ut til et hellig sted i skogen, der han tente en hellig ild og ba en hellig bønn for folket hver gang det ante ham at de var i fare. Og hver gang ble bønnen besvart.

Da Baal Shem-Tov døde, ble han etterfulgt av sin elev Magid av Mezritch. Også han elsket folket. Og når faren truet, gikk han ut til det hellige stedet i skogen.

"Herre," ba han, "jeg vet ikke hvordan man tenner den hellige ilden, men jeg kan be den hellige bønnen. Jeg ber deg om at du i din nåde vil la det være nok."

Og det var nok - bønnen ble besvart.

Magid av Mezritch ble etterfulgt av Rabbi Moshe-leib av Sasov, og også han ba for folket. Han gikk ut i skogen, der falt han på kne og ropte til Gud:

"Herre jeg kan ikke tenne den hellige ilden, og jeg kan ikke den hellige bønnen. Men jeg står her på det hellige stedet i skogen og ber deg at du i din nåde vil la det være nok."

Og det var nok - bønnene ble besvart.

Etter Rabbi Moshe kom Rabbi Israel av Rizhyn. Når faren truet, ble han sittende i lenestolen sin med hodet bøyd.

"Herre," hvisket han, "jeg finner ikke det hellige stedet i skogen, og jeg vet ikke hvordan men tenner den hellige ilden, og jeg kjenner ikke den hellige bønnen. Alt jeg kan gjøre, er å fortelle denne historien. Jeg håper at du i din nåde vil la det være nok."

Og det holdt - bønnen ble besvart.

1 kommentar:

Spirea sa...

Nydelig...får meg til å tenke på bibelverset "Hans nåde er nok for meg". Det er sånn det er. Takk for at du deler, Elise. Nå har jeg forresten sittet og lett etter en epostadresse til deg - hadde lyst å sende deg noen ord, men fant ingen...Ikke alt som bør skrives i offentligheten...men iallefall - igjen, vit at jeg ble så gla for det kortet - men minst like gla for ordene du skrev. de har gjort inntrykk...og jeg tenker på deg rett som det er. god klem til deg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...