lørdag 17. mars 2012

Tur til Italia

På bursdagen min på mandag reiste Irene og jeg til Verona i Italia. Da vi ankom flyplassen i Verona om ettermiddagen viste temperaturmåleren 21 grader og det var sol og skyfri himmel. Det var deilig å komme ned i sola for det har vi ikke hatt for mye av her hjemme. Om kvelden koste vi oss med pizza og en rundtur på et kjøpesenter i nærheten av hotellet. Jeg måtte kjøpe meg en tynn strømpebukse for jeg hadde bare tatt med en tykk, jeg skulle gå i skjørt den tredje kvelden og hadde ikke tenkt på at vi skulle få slike temperaturer i midten av mars:)

Tirsdagen var vi med på en heldagstur som startet med en tur til gamlebyen i Verona. Der fikk vi gå inn på arenaen som er den tredje største i Italia, og blant de eldste. Den er eldre enn Colosseum i Roma, litt mindre men ellers veldig lik. På det øverste bilde står Irene på toppen av arenaen og en ser gamlebyen i bakgrunnen. Været denne dagen er like strålende som dagen før. Vi så ingen temperaturmåler denne dagen men det var like varmt som de andre dagene. Så gikk vi til balkongen som Julie i Romeo og Julie, stod på. Der havnet vi oppi et reisefølge med Japanere så det ble litt trangt inne i bakgården. Men vi fikk sett balkongen og statuen av Julie. Vi besøkte også det fineste torget i Verona, der var det marked med mye forskjellig å se på.

Etter at vi hadde vært i Verona noen timer satte vi nasen mot byen Sirmione som ligger ved Gardasjøen. Der åt vi lunch på en uterestaurant i solskinnet. Etterpå måtte vi selvsagt smake den Italienske isen. Det ble en drøy is, når jeg bestiller 2 kuler hjemme er de nokså små, det var de ikke her. Det var digre, så vi klarte ikke å spise opp alt rett etter en god lunch. Så ventet en båt på oss som tok oss med ut på Gardasjøen. Det var speilblank sjø så turen var nydelig. Etter en 45 minutters tur på sjøen gikk vi i land i en liten landsby, vi gikk langs sjøen et stykke før vi igjen gikk ombord i bussen. Så bar det et stykke lenger nord til et besøk hos en gullsmed, der fikk vi omvisning og muligheter for å handle gullsmykker. Jeg tror de fikk solgt en del men det var ikke til meg, jeg kjøpte heller krydder i butikken nedenfor:) Dagen ble avsluttet med middag på hotellet.

Onsdagen gikk vi rundt i gamlebyen på egenhånd og koste oss. Det var mye kjekt å se på, det beste var når vi tok sidegatene for oss. Der var det mange spennende butikker å gå inn i. På bilde rett over står jeg ved en grønnsakhandler. Det var en liten butikk, men utvalget var det ikke noe å si på. Temperaturen denne dagen viste 20 grader og solen skein fra skyfri himmel også denne dagen.

Vi fant  en koselig kaffebar der vi hadde en kaffe/te pause. Vi hadde fått beskjed av guiden vår at vi måtte smake espresso før vi dro hjem. Jeg drikker ikke kaffe så jeg drakk te når Irene drakk espresso:) Det var et lite avlangt rom med de utroligste ting på veggene. Mange forskjellige kaffe- og te-sorter å velge mellom. Det virket som det var en kaffebar som ble brukt av lokalbefolkningen for det var bare folk som snakket italiensk som kom innom mens vi var der, og det var mange som var innom den stunden vi var innom.

Det ble lunch på en uterestaurant på det flotte torget. I følge guiden vår har Madonna kjøpt en leilighet her ved torget så da kan vi vel skryte på oss at vi har ete lunch utenfor Madonnas leilighet. Etter en fin dag tok vi taxi tilbake til hotellet utpå ettermiddagen. Det var godt med en kvil i solen på terrassen på hotellet.

Om kvelden var vi på operamiddag på en høyde utenfor byen. Det var en flott restaurant der en tenor sang for oss under hele middagen  med  akkompagnement av en kar på trekkspill. Det var veldig flott, en kraftfull og flott stemme. En av deltakerne på bussen vår, en mann på 86 år, sang også noen sanger. Når vi var på arenaen på tirsdagen begynte han helt spontant å synge for å teste akustikken,. Han hadde en flott stemme og det var helt spesielt når han sang der inne i arenaen. Han ble derfor spurt om å synge på middagen denne kvelden.

Torsdag morgen var det opp klokken 5 og frokost klokken halv 6. Det var avreise og bussen gikk fra hotellet klokken halv 7. Vi var på flyplassen klokken 7, flyet skulle gå klokken 9. Det tok 20 minutter før de åpnet innsjekkingsskrankene og da de endelig kom i gang gikk det i sirup. Der stod 160 stykk som skulle sjekke inn og var rimelig ampre etterhvert som tiden gikk. Det viste seg at de hadde 4 nye på opplæring denne dagen, og det var første dag på jobb, fantastisk!!! De visste jo at det kom et reisefølge på 160 stykk, men, men , alle kom igjennom og flyet ble 40 minutter forsinket. Men vi kom da hjem. Det var en kjempeflott tur, godt med litt sol og varme noen dager når temperaturen her hjemme er 5-6 grader og regnet strømmer ned.