torsdag 29. mars 2012

Den rikeste mannen i landsbyen

Kristina Reftel


Bildet er hentet fra nettet


Carl var rik. Svært rik. Så ofte han hadde muligheten til det, red han lange turer rundt om på eiendommene sine og gledet seg over alt han hadde oppnådd i livet. En dag stanset han ved en praktfull eik hvor gamle Hans satt og åpnet nistepakken sin.

"Jeg ber om unnskyldning, jeg så deg ikke," sa Hans da han etter en stund kikket opp på rytteren. "Jeg satt akkurat og takket for den maten jeg skal spise."

Carl så på den tørre brødbiten og den magre osten som utgjorde den gamle mannens junsj.

"Hvis det der var alt jeg hadde å spise, ville jeg ikke ha følt meg spesielt takknemlig," sa han med en grimase.

"Åh, det holder fint for meg," sa Hans og smilte.

"Men vet du, det er merkelig at jeg skulle støte på deg akkurat i dag," fortsatte Hans. "I natt hadde jeg nemlig en sånn rar drøm. Om og om igjen hørte jeg en stemme som sa at i natt kommer landsbyens rikeste mann til å dø. Jeg vet ikke om det betyr noe, men jeg tenkte det var best at jeg fortalte deg det."

"For noe tull," utbrøt Carl opprørt og galopperte i vei.

Men selv om han red både lenge og vel, klarte han ikke helt å glemme det Hans hadde sagt. Da han kom hjem igjen, bestemte han seg for sikkerhets skyld for å ringe etter legen. Han forklarte hva som hadde skjedd, og bad legen komme og undersøke ham grundig.

"Det høres ut som noe vås," sa legen, "men hvis du vil, skal jeg selvfølgelig undersøke deg."

Etter å ha undersøkt Carl fra topp til tå, sa legen:"Carl, du er frisk som en fisk. Det er ingenting som tyder på at du skal dø i natt."

Carl følte seg litt roligere, men bad likevel legen om å holde ham med selskap gjennom natten. De spilte kort til utpå morgenkvisten, da de endelig sovnet. Ved nitiden ble de vekket av en gutt som kom og banket på.

"Jeg har en beskjed til legen. Du må straks dra til gamle Hans`hytte. Hans døde mens han sov i natt."

Bildet er hentet fra nettet

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...