søndag 18. desember 2011

18. desember: Skitne-søndag


Tenn lys!
Nå stråler alle de fire lys for ham
som elsket alt som lever, hver løve og hvert lam.
Tenn lys for himmelkongen som gjeterflokken så.
Nå møtes jord og himmel i barnet lagt på strå.

Det er fjerde søndag i advent og vi tenner alle fire lysene i adventsstaken. Da jeg var liten kalte de den søndagen for skitne-søndag. Da kunne man gjøre husarbeid og forskjellig for å bli ferdige til jul. I år trenger vi ikke skitne-søndag, det er jo enda nesten en uke igjen til jul. Så tid skulle det være nok av for å bli ferdig tidsnok. Det var nok litt annerledes før i tiden da alt var mye mer tungvint. Det hadde verken vaskemaskin eller støvsuger, og all mat ble laget fra bunnen av. Det er mye enklere i dag med alle hjelpemidlene vi har i huset og så går vi på butikken og kjøper maten ferdig laget. I dag handler det vel heller om prioritering av tiden vår.

Jeg skal ihvertfall ikke vaske i dag, jeg skal i bursdagsselskap både på dagen og kvelden i dag. Og til slutt er det håndballfinale!! Den må jeg få med meg, Norge - Frankrike kl. 20.00 i kveld. Heia Norge!! 

Uansett hvordan din søndag ser ut så må du ha en fin søndag. Sees i morgen:)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...