fredag 26. oktober 2012

Madagaskar del 4

Etter frokost onsdag 10. oktober satte vi oss i bussen og kjørte sørover mot Fianarantsoa, Fianar blant lokalbefolkningen. På veien stoppet vi i Ambositra for å kjøpe suvenirer.  Her selges det flotteste som er å få tak i  av trearbeider på Madagaskar. Denne flotte julekrybben kjøpte jeg meg,

Flott vegetasjon rett utenfor butikken.

Vi så mange landsbyer langs veien, i dette området var det vanlig å bygge hus i to eller tre etasjer. Hvordan husene så ut varierte fra sted til sted. Det er en enklere standard her enn hjemme.

Lunchen denne dagen hadde vi ute i det fri, rett og slett piknik i veikanten. Det lå noen tømmerstokker i skogkanten som ble dratt ned til der vi satt. Vi hadde med oss baguettene vi kjøpte på markedet om morgenen og bananer som vi også kjøpte på markedet. Ellers bestod menyen av knekkebrød, salamipølse, syltetøy på skvisiflaske og smøreost på tube, alt medbrakt fra Norge. Maten smakte veldig bra, det eneste var at det ble veldig varmt å sitte i solen å ete.

Hver gang vi kom til en by lå husene og salgsbodene klin i veien. Her var det ikke snakk om avstand mellom hus og vei eller fortau for den slags skyld. Det var trangt om plassen, spesielt når vi møtte trailere i mot som her. Da var det å snegle seg forbi hverandre og det var ikke mye klaring mellom trailer og buss. Det gikk folk og dyr i veien, spesielt var det mange høner, haner og kyllinger som spankulerte i veien. De var over alt på Madagaskar.

Nå er vi kommet litt lavere i landet og risen er blitt plantet ut og står og vokser. Her ser du at de jobber ute på ris-markene.

Vi er nå kommet til Fianar, denne byen er et viktig knutepunkt mellom lav- og høyland. Etter å ha installert  oss på hotellet drog vi opp til gamlebyen. Det var smale og bratte gater oppover. På toppen av gamlebyen bodde dronning Ranavalona 1. i første del av 1800 tallet. Hun drev med kristenforfølgelse og fikk mange av de kristne drept på ulike bestialske måter. Det var vanskelig å være kristen her på denne tiden. Men kristendommen vant over denne dronningen og har vokst ganske bra i ettertid. Pr. i dag er litt overmellom 2 og 3 millioner av gasserne kristne.

NMS startet misjonsarbeidet på Madagaskar i 1866, på denne plakaten står de første misjonærene oppført. Noen av de var fra Haugalandet. Valen som står oppført først er far til komponisten Fartein Valen.

Her er litt av utsikten fra toppen av gamlebyen.

Helt på toppen der dronning Ranavalona 1. hadde sitt slott er det i dag en skole. Dette festlige gjerdet er satt opp utenfor skolen.

Middagen denne kvelden hadde vi hos Randriamahazo Hasina. Hun driver et reisebyrå og en restaurant i Fianar. Hun har tatt utdannelsen sin på universitetet i Stavanger og snakker derfor veldig godt norsk. Det er hun som har lagt opp store deler av turen vår. Ei veldig trivelig dame. Hun satte veldig stor pris på at vi kom på besøk fra Norge. Vi følte at vi ble veldig godt mottatt når vi kom til Tana første kvelden. Alle damene fikk hver sin kurv med lamba, et tøystykke til å ha rundt livet som gasserne bruker, en bunt med vaniljestenger og en orientering om plassene vi skulle besøke + reiseruten vi skulle følge hele turen. Mennene fikk en toalettmappe med samme innhold. Både veskene og toalettmappene er flettet i et spesielt gress.

Etter middagen dro vi til hotellet og fikk oss litt søvn. Ikke noe latmannsliv på denne turen, grytidlig opp om morgenen og forholdsvis tidlig i seng om kvelden:) Neste morgen gikk vi omkring i byen og så oss om. Vi var på markedet å så, der var det liv og røre. Siden fotballen var blitt så godt mottatt på døveskolen ville vi kjøpe med oss flere som vi ville gi bort. Etter at fotballene var innkjøpt satte vi oss i bussen og drog sørover mot Ihosy.

Fortsettelse følger i morgen, følg gjerne med videre.