onsdag 31. oktober 2012

Madagaskar del 9

Mandag 15. oktober skulle vi dra videre til Ifaty, siden det var ca. 8 timers kjøring denne dagen ville vi dra tidlig for å unngå å kjøre for mange timer i varmen midt på dagen. Planen var å dra fra hotellet kl. 06.00 og droppe frokosten, vi ville stoppe på veien å ha oss noe mat etter en stund. Men da vi stod opp og gjorde oss klar til å pakke i bussen begynte hotellpersonalet å lage i stand frokost likevel. Så vi kom ikke i gang før litt over halv 7. Landskapet på denne kanten av landet er flatt og enorme vidder. Vi kom til en nasjonalpark som vi kjørte gjennom, denne parken var det veldige fjellmassiver, du ser litt av det på dette bildet.

Vi hadde en stopp ved et flott hotell for å se på fjellene. I hagen på hotellet møtte vi på denne skilpadden som var ute og gikk.

På vest Madagaskar finner en dette spesielle treet som har navnet Baobab tre, opp-ned tre.  En legende forteller at når Baobab treet ble plantet av Gud, begynte det å vandre. Hver gang Gud ville trekke det tilbake og plante det trakk det seg unna, så Gud trakk det opp og plantet det opp ned for å stoppe vandringen.

Når vi var kommet halvveis til Toliara, Tulear blant de som bor her, byttet vi ut bussen med 4 4-hjul trekkere. Veien fra Tulear til Ifaty er så dårlig at det ikke går så godt å kjøre buss.

Her ser du hvordan store deler av denne veien ser ut. Det er rester av asfalt, sanddyner og store hull i veien. Sjåføren vår kjørte veldig fort så vi fikk ristet oss skikkelig utover mot kysten. Målet var Ifaty Beach der vi skulle være i to døgn. Vi hadde fått så utrolig mange inntrykk og trengte noen dager med avslapping for å sortere hodet litt og ha litt debriefing sammen. Vi kom til Ifaty Beach i halv 2 tiden, etter å ha installert oss i bungalowen åt vi lunch i hotellets restaurant. Så bar det rett ut i sjøen:)

Her bodde vi i bungalower på stranda. Det var veldig varmt, 30-36 grader, så det var godt å få ligge å duppe i sjøen.

Det var en veldig flott plass, her sopte de strandområdet og hold det rent og pent til enhver tid.

Det var flere kokospalmer på stranden. Også her var det mange som solgte alt mulig, noen var ganske pågående til tider som denne jenta som fulgte etter oss hele tiden med smykkene sine. Egentlig har de ikke lov til å gå så langt inn på hotell området men de strakk grensene litt når vaktene ikke var der.

Når vi gikk bortover stranden var det mange boder som solgt varer. Her er tidevannet på vei inn og bodene står etterhvert i sjøen. Når tidevannet trakk seg tilbake igjen var bodene på tørr sand igjen.

Denne stramme karen gikk nattevakt på hotell området, så vi følte oss ganske trygge. Med to spisse spyd var han ikke til å spøke med.

Tirsdagen leide vi to kanoer til å frakte oss ut mot revet. I vår kano var vi 6 stk. + to som førte kanoen. Den gikk med seil, det var ikke så veldig mye vind så vi kom ikke helt ut til revet før vi måtte snu, men det var en flott tur.

De andre som var 5 stk. + tre som førte kanoen, var litt uheldige for deres kano tok inn så mye vann at de måtte snu og dra tilbake til stranden for å bytte kano. Men vi møtte de når vi var på vei tilbake til stranden. De hadde en fin tur de og.

Før vi seilte inn til land igjen hoppet en del av oss uti sjøen og badet. Sjøen var like varm som lufta så det var utrolig deilig å bade. Her henger vi på uteriggeren til den ene kanoen.

Lunch på en strandrestaurant. Vi hadde bestilt fisk, vi viste ikke hvilken fisk vi fikk for det var alt etter som hva de fikk tak i av fiskerne. Da vi kom og skulle spise hadde de bare fått tak i 14 fisker så to av oss måtte dele. Det ble Steinar og jeg som skulle dele, de andre fikk hver sin liten fisk, vi fikk denne svære som det var mat til 4 i:) Maten smakte veldig godt.

Flott solnedgang på stranden tirsdag kveld.

Onsdag etter lunch dro vi til Tulear, flyet tilbake til Tana gikk tidlig neste morgen så vi skulle overnatte i Tulear der flyplassen ligger. Om ettermiddagen var vi inne i byen å kikket litt rundt. Her står Norges første ferdighus. Dette huset er fra 1800 tallet en gang og har tidligere vært misjonsstasjon. I dag blir det brukt til gjestehus.

Hotellet i Tulear var et flott hotell, her er et bilde i fra uteområdet om kvelden på onsdagen.

Torsdag morgen kl. 07.00 kjørte vi ut til flyplassen. Vi stilte oss i kø og etter en stund begynte de å rope opp navnene på noen av oss og vi sjekket inn bagasjen og fikk boardingcard. Men det var bare 9 av oss som fikk plass på flyet, de hadde overbooket og de 6 andre måtte være igjen. Det som ikke var særlig festlig var at Steinar måtte bli igjen i Tulear mens jeg reiste til Tana. Vi hadde ikke pakket for å bo i hver vår by, så jeg hadde hans rene klær og han hadde mine rene klær i kofferten,  vi hadde bare skitne klær med oss, hmmm! Dette var ingen god avslutning på turen. Vi skulle reise tilbake til Norge natt til lørdag, de som måtte bli igjen fikk plass på flyet som skulle gå fra Tulear kl. 19.00 fredag kveld.

Flyet var iallefall bra, det var nokså nytt. En har hørt diverse om fly innenlands i Afrika så noen i gruppa var skeptiske. Men det var det ingen grunn til, vi satt til og med på 1. klasse og hadde det veldig bra på flyturen som tok litt over en time.

Vi som kom tilbake til Tana på torsdagen ble møtt av Mambi som er Hasinas mann, hun driver som nevnt tidligere et reisebyrå og har lagt opp mesteparten av turen vår. De som var igjen i Tulear hadde Martin Ivar, reiselederen vår, med seg.

Vi ble tatt godt i mot og kjørt til misjonsstasjonen NMS-Isoraka.

På veiet til misjonsstasjonen stoppet vi ved et stort marked hvor vi fikk en liten time til å kjøpe litt suvenirer. Her var det boder langs veien flere kilometer bortover. Det var mye de samme varene som gikk igjen så vi gikk ikke så langt bort fra bussen.

Når vi var vel installert på misjonsstasjonen og hadde fått oss lunch stod det en guide klar til oss for å vise oss rundt. Dette var det Hasina som hadde ordnet siden gruppen ble delt og vi ikke hadde reiselederen med oss. Vi kjørte rund både torsdag ettermiddag og fredag formiddag. På bildet ser du en julestjerne, de vokste vilt på Madagaskar. Det er Madagaskars blomst, guiden vår tok et blad og brettet i to på langs og sa at nå så bladet ut som Madagaskars kart. Dette fikk jeg ikke tatt bilde av.

Fredag etter lunch ønsket vi å gå på torget for å handle litt. Guiden ble med oss, men vi fikk ikke gå så lenge der for det var fredag og veldig mange folk. Fredagene var det også veldig mange lommetyver så guiden vår våget ikke å ha oss der så lenge, han var redd for at vi skulle bli bestjålet  Vi gikk derfor tilbake til misjonsstasjonen for å pakke og slappe av.

Kl .17.00 dro vi til et hotell rett utenfor flyplassen hvor vi skulle møte de andre og ete en avskjedsmiddag. Det var så mye trafikk så guiden vår ville dra avgårde tidlig for å ikke komme for seint. Så vi ble sittende å vente på de andre fra kl. litt over 18.00, de kom kl. 20.30:) Vi fikk en god middag sammen før vi kjørte til flyplassen. Flyet hjem gikk 01.30 natt til lørdag 20. oktober og tok 11 timer. Vi sov første halvdel av turen siden det var midt på natten. Så var det samme rute som ned i omvendt rekkefølge, Paris - Amsterdam - Sola - flybussen - kystbussen. Vi var hjemme på Høyvik 20.30.

Du har nå fått være med meg på den flotte misjons turen  vi hadde til Madagaskar. Jeg håper du har fått med deg litt av alle de sterke inntrykkene og følelsene vi hadde på turen, denne turen har satt sterke spor hos meg. Jeg har fått et annet perspektiv på min egen situasjon, hvor utrolig heldig jeg er som har så mye og lever i et av verdens rikeste land. Nå ser jeg mer hvor viktig det er å hjelpe både med å gi av vår overflod og ikke minst be for at prosjektene vokser og når så mange som mulig av de aller fattigste.