fredag 15. juni 2012

En riktig god helg til deg og dine

Jeg vil ønske dere alle en riktig god helg. Nyt den der du er og se på mulighetene den gir. Her skinner solen og fuglene kvitrer, om temperaturen ikke er så veldig høy så er det varmt i solen i ly av vinden. Jeg skal snart ut og kose meg i solen. Den må nytes i dag for resten av helgen er det meldt om regn. 

Jeg vil gjerne dele denne fine historien med deg i dag, til ettertanke og kanskje en hjelp i hverdagen:


Et ødelagt speil

På Kreta finnes det et Greskortodoks akademi, og en av initiativtakerne til akademiet heter Alexander Papalopos.

En gang holdt Alexander Papalopos et seminar på akademiet om kirke og samfunn. Rett før det var på tide med en kaffepause, oppfordret Alexander tilhørerne til å stille spørsmål hvis det var noe de lurte på.

De fleste kikket rundt i salen og håpet at ingen ville stille spørsmål. Mange begynte å bli kaffetørste og trengte en pause.

Men en mann rakte hånden i været. "Kan du si meg hva som er meningen med livet?" 

Det ble helt stille i rommet, og de fleste smilte litt. Det var jo ikke akkurat noe lite spørsmål å svare på noen minutter før kaffepausen.

Men Alexander Papalopos tok spørsmålet på alvor. "Da jeg var liten og lekte i gatene her på Kreta, fant jeg en gang et ødelagt speil. Jeg samlet sammen alle bitene for å prøve å sette dem sammen til et helt speil, men det gikk ikke så bra. Da kastet jeg alle bitene bortsett fra den største. Den sparte jeg på, og brukte den til å lage solkatter med; fange sollyset så det blir reflektert og lyser opp mørke steder. Jeg har den her," sa han og tok den fram fra innerlommen på dressjakken. "Jeg bruker den fortsatt for å minne meg selv på at det går an å skape lys i mørket."

Det gikk noen år, og en dag kom det et brev til Alexander Papalopos fra mannen som hadde stilt spørsmålet om meningen med livet.

Brevet lød som følger: "Takk for svaret ditt og for at du tok deg tid til å svare på spørsmålet mitt! Svaret forandret livet mitt, siden jeg var langt nede akkurat da og hadde problemer med å se meningen med livet. Jeg er forfatter og har nettopp gitt ut en bok der blant annet svaret ditt er med. Som en forsøksvis takk sender jeg med en sjekk til akademiet, med penger jeg har tjent på boken."

Sjekken var på 250 000 dollar. Summen gjorde det mulig å bygge akademiets lenge etterlengtede bibliotek.

Kanskje flere av oss burde øve på å lage solkatter i mørket.

Gjenfortalt av Nina Karemo

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...